torsdag 13 augusti 2009

Snavlunda

I somras bodde jag och min vän Jakob en vecka i en villa vid hans barndomsby Snavlunda, utanför Askersund. Större delen av tiden tillbringade vi på villans övervåning framför en lap-top. Utan stress och pardon, testade vi oss fram med ljudbilder och klanger fram och tillbaka.

Vid ett fönster, med utsikt över hagen, fåren och ändlösa landskap som många kilometer bort flöt ihop med granskogen skrev jag klart instrumentala Snavlunda. Låten spelades in direkt med mig själv på gitarrer och mandolin. Jakob tog ansvar för munspel och dragspel.

Av dom instrumentala låtar jag spelat in, är jag mest stolt över Snavlunda. Om jag talade i pretentioner, skulle jag kalla uttrycket i Jakobs munspel för Alla vi barn i bullerbyn -melankoliskt.

Han är fantastisk på det sättet. I allt Jakob gör, lägger han ner enorm känsla och darr. Från att steka en oxpytt till att spela munspel. Det gör det speciellt att musicera med Jakob. Och äta oxpytt också, för den delen.

Snavlunda finns även den att höra på Myspace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar